På måndagen är det viss aktivitet på Kårhuset Trappan bredvid Stadsmuséet – här ska uppstarten ske av årets Ung Drive och man väntar på 24 ungdomar som snart ska dyka upp för den första träffen. De tre coacherna Emma Trygg, Mia Lindstam och Antoine Engström (alla med företagarbakgrund) har förberett med stolar, namnskyltar och t-shirts.

– Idag handlar det mycket om affärsidén, sedan kommer vi att gå igenom ekonomi, marknadsföring och lite annat i den här femdagarsutbildningen. Sedan ska de ut i skarpt läge och testa sin affärsidé på riktigt – vi kommer att vara tillgängliga för stöttning även då, förklarar Emma Trygg.

Det är elfte året som Norrköpings kommun stöttar UngDrive i att erbjuda ungdomar möjligheten till att testa på att starta eget. Man riktar sig till ungdomar som går första eller andra året på gymnasiet som dessutom får ett startkapital på 1 500 kronor för att komma igång med sin affärsidé.

Artikelbild

| Josef Rashed går på Nyströmska och funderar på någon typ av försäljning när han nu påbörjar Ung Drive

– Jag tycker att det här är jättebra, för många av deltagarna betyder det här också mycket för självförtroendet eftersom man inte bara får testa en affärsidé utan också får prata inför de andra som deltar i UngDrive, säger Britt Forsberg, näringslivsutvecklare på kommunen, som tillägger att majoriteten av ungdomarna är från Norrköping men att här även finns flera från Söderköping och Valdemarsvik.

– Kostanden för dem betalas av respektive kommun.

Så börjar ungdomarna droppa in. De får en namnbricka och en t-shirt av coacherna och när alla är på plats samlas man för en presentation av UngDrive från coacherna. Innan det hela drar igång får vi några ord med Josef Rashed som går natur på Nyströmska skolan i Söderköping.

– Jag hade en idé om direktreklam eftersom jag jobbat med det förut men jag har inte hunnit kontakta företag i tid så jag får nog tänka om, berättar Josef.

Artikelbild

| Yacoub Youssef presenteras av Moa Wilhelmsson efter att de snabbt pratat ihop sig.

– Det kan bli försäljning av något slag, vi får se.

Så får deltagarna lära känna varandra (de delas upp två och två och efter att snabbt ha presenterat sig får de sedan berätta om sin partner för hela gruppen) och höra lite om vilka idéer man har. Flera tänker sig olika typer av försäljning: av crepes, glass, jordgubbar och till och med av importerade shorts.

Artikelbild

| Amanda Gutic Kekonius går första året på De Geer samhäll och hittade Ung Drive via Facebook.

Nu är årets UngDrive alltså igång och snart blir det skarpt läge för de 24 ungdomarna att prova på det här med att driva eget.