Tidpunkten för omläggningen var klockan 05.00 på morgonen. Dock var timmen till klockan 06.00 bilfri, att cykla var tillåtet.

Fram till dess från klockan 01.00 rådde generellt trafikförbud och endast fordon med dispens fick trafikera vägarna.

Det mesta var förberett långt innan dagen H. Men morgontimmarna behövdes för att det sista skulle hinna åtgärdas, som att ta bort plastsäckar från nya övertäckta vägmärken och ta bort en del gamla vänstermärken. Bara i Motala ändrades 1 500 vägskyltar.

Artikelbild

| Trångt. Många ville ut och köra högertrafik. Vid Medevitullen (nuvarande Drottningplan) blev det stundtals trafikstockningar.

Många var nyfikna på att få köra högertrafik så snart som möjligt. Enligt Motala Tidning bland annat ett gäng raggare som parkerade sina bilar på Stora torget efter midnatt och sedan åkte ut på sin första högertur prick klockan sex. Fler och fler gav sig ut och under söndagsmiddagen var trafiken i innerstan tätare än en vanlig lördagsförmiddag. " Trafikstockningar uppstod, men inga sura miner syntes", skriver Motala Tidning. Dock uppstod problem vid Medevitullen (nuvarande rondellen vid Drottningplan) där de ändringar som gjorts inte riktigt fungerade i högertrafik.

Omläggningen underlättades av frivilliga vägledare, som iklädda vita manschetter hjälpte till med råd och upplysningar åt trafikanterna.

I Motala fanns 125 sådana och i Vadstena 42.

Ett dygn efter nyordningen hade 157 trafikolyckor, dock ingen dödsolycka, rapporterats i hela landet. I Motala inträffade inte en enda olycka de 24 första timmarna. "Omläggningen gick över förväntan", sa Motalas polismästare William Dickens. Vadstena klarade sig också bra. "Jag är mer än nöjd med denna första H-dag, menade polisassistent Lennart Forsmark.