Det handlar om en uppdragsutbildning som Norrköpings, Finspångs och Söderköpings kommuner beställt av Jönköpings University. Där studerar 46 barnskötare i kommunerna till förskollärare, samtidigt som de arbetar. Maria Andersson Scherling är en av dem.

– Jag hade tur, det var 16 som sökte i Söderköpings kommun och vi var fem som lottades fram, säger hon.

Maria har jobbat som barnskötare på Västra Husby förskola sedan 1998. Arbetslivserfarenhet var ett måste för att kvalificera sig till utbildningen, likaså en stor vilja.

Artikelbild

| Maria Andersson Scherling valde att analysera "Drottning Blanka" av Albert Edelfelt i ett av momenten.

– Det gäller att ha disciplin och tänka att du vill det här, för det är tufft att jobba 80 procent och studera 100 procent samtidigt. Men jag vill verkligen det här, säger hon.

Nu har hon och de andra studenterna lagt sex terminer, eller tre år, bakom sig. Ett halvår återstår, då c-uppsatsen ska skrivas, innan det blir examensdags i januari. I fredags visade de vad de lärt sig i kursen "Didaktiskt arbete 2, vetenskaplig metod", i Vingen i Louis de Geer. Maria visar runt bland montrarna där de ställt ut sina arbeten. Själv har hon bland annat analyserat en målning av Albert Edelfelts "Drottning Blanka" som föreställer drottning Blanka av Namur med prins Håkan i knät. Hon har bland annat tittat på mulitmodalt språkande, hur vi säger saker genom exempelvis gester, bilder, ord och symboler.

– Jag har även visat den för barnen och de har fått säga vad de ser. "De tycker om varandra", exemplifierar hon svaren hon fick.

Utbildningen har gett henne många insikter.

Artikelbild

| Vad säger bilden? Det analyserade Maria Andersson Scherling, och lät även barnen vara med och tycka till.

– Jag har fått aha-upplevelser och bekräftelse på det jag tänkt. Men även gjort kullerbyttor och tänkt att "oj - så här tänker de när barnen leker den här leken", säger hon.

Det märks att Maria brinner för sitt arbete när hon pratar om hur hon möter barnen och deras nyfikenhet, bland annat genom den demokratiska värdegrunden utifrån läroplanen.

– Det är viktigt att vi möter barnens nyfikenhet på ett nyfiket sätt, att vi tror att barnen är kompetenta. De är ju våra gulklimpar, vår framtid som vi måste lyfta fram så att de kan utvecklas och våga ta plats.

Maria Palmgren är förskolechef i Söderköpings kommun och har bara fått positiva signaler från utbildningen.

– Att de går den här är jätteviktigt för förskolans kvalitet, men även för rekrytering, lönesättning och att behålla den personal som vi har. Vi har ett politiskt mål i kommunen att två tredjedelar av personalen inom förskolan ska vara förskollärare, säger hon.