Så ska det svenska flyget bli grönt

Förre flygplatschefen i Norrköping Mari Torstensson är nu projektledare för "Grön flygplats" - målet är ett helt fossilfritt flyg 2045.

Förre vd:n för Norrköping Airport Mari Torstensson är nu projektledare för "Grön flygplats" som ska arbeta för ett miljövänligt flyg.

Förre vd:n för Norrköping Airport Mari Torstensson är nu projektledare för "Grön flygplats" som ska arbeta för ett miljövänligt flyg.

Foto: Kajsa Nilsson

Sverige2019-09-16 15:00

De senaste åren har flyget blivit alltmer ifrågasatt när det gäller miljöpåverkan. Ett ökat fokus på klimatfrågan har satt press på branschen som också börjat agera för en omställning där målet är fossilfritt inrikesflyg 2030 och ett helt fossilfritt svenskt flyg 2045.

 Nu har paraplyorganisationen Svenska Regionala Flygplatser (SRF) startat projektet "Grön Flygplats" där projektledaren är ingen mindre än förre vd:n för Norrköping Flygplats Mari Torstensson. Det handlar om ett treårigt projekt som har fått stöd ur den europeiska regionala utvecklingsfonden.

Enligt Mari Torstensson har de senaste årens debatt om flygets klimatpåverkan redan blivit synligt när man tittar på de svenska flygplatsernas passagerarsiffror.

– Ja, Sverige är lite unikt på det sättet, i Europa i övrigt ökar flygtrafiken men i Sverige minskar det nu till stor del beroende på den debatten, berättar Mari Torstensson för Folkbladet.

Projektet ska alltså hjälpa till att minska koldioxidutsläppen på SRF:s 35 medlemsflygplatser – något som kan göra det enklare för varje enskild flygplats.

– Det finns ett jättestort engagemang bland flygplatserna, det är därför det är så roligt att jobba med det här projektet. Sedan har väl många känt att man inte riktigt mäktar med på egen hand, säger Mari Torstensson.

– Tidigare har man haft ganska små gemensamma resurser men nu kommer det att finnas fler möjligheter att ta del av vad andra gör.

Det handlar om en hel del åtgärder för att nå målet med fossilfritt till 2045 men det främsta är naturligtvis övergången till biobränslen samt el.

– Det finns fortfarande för lite biobränslen på marknaden. Det är egentligen två leverantörer: Kalifornien och nu också Finland och det är därifrån vi idag får vårt biobränsle, berättar Mari Torstensson som hoppas på en inhemsk produktion i framtiden.

– När det gäller elflyg har det ju förut nästan betraktats som en utopi men nu tror man att det kan vara verklighet om några år.

Hon tycker att Norrköping Airport har bra förutsättningar inför framtiden och har förhoppningen att samtliga flygplatser kommer att kunna dra nytta av detta projekt.

– Nu är det två delar man får arbeta med: göra så gott man kan i nuläget och ta till sig teknik när den blir tillgänglig men också att lösa den infrastruktur som måste till; som till exempel att få fram tillräckligt med el till när den dagen kommer.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!