I Champagnebaren Upstairs några trappor upp i De Geerhallen väntar på onsdagen Liselotte Andersson och Mikael Åhrberg för att berätta om den undersökning som HUI Research genomfört på uppdrag av Louis De Geer konsert & kongress (LDG). Det handlar om vilka effekter detta bolag har på turistnäringen i stort i Norrköping och kan kanske ses i ljuset av att bolaget förra året gick med dryga två miljoner kronor i förlust – något Folkbladet berättat om.

Liselotte Andersson är tillförordnad vd i Louis De Geer konsert & kongress sedan i augusti förra året efter att dåvarande vd:n Magnus Nilsson sagt upp sig. Hon menar att undersökningens slutsatser ger perspektiv på bolagets minusresultat 2018.

– Den visar att det handlar om en ganska kraftig effekt på turismekonomin, säger Liselotte Andersson.

Artikelbild

| Liselotte Andersson berättar att prognosen pekar på vinst för 2019.

– Vi har under 2018 haft 140 531 besökare totalt på Louis De Geer inräknat konsertverksamheten och den sammanlagda turistekonomiska omsättningen i staden beroende på vår verksamhet beräknas i undersökningen till cirka 59 miljoner kronor.

Mikael Åhrberg är hotelldirektör för Scandic Strömmen i Norrköping och betonar vikten av LDG:s verksamhet för sin bransch.

– För min näring är Louis De Geer en jättestor angelägenhet, utan den hade vi inte byggt ut hotellet – så viktiga är konferenserna och de olika samarbetena för oss, säger Mikael Åhrberg som också menar att besöksbranschen överhuvudtaget är viktig på fler sätt än strikt ekonomiskt.

– Vi sysselsätter väldigt många som är ganska långt från arbetsmarknaden: det kan handla om unga som får sitt första jobb eller de som har en annan kulturell bakgrund.

Angående förra årets förlust på två miljoner tycker Liselotte Andersson att det är tråkigt men hon ser med ljusare ögon på 2019.

– Vi har otroligt bra beläggning med flera stora konferenser och kongresser så prognosen för i år pekar på ett plus, säger Liselotte Andersson och nämner kirurgveckan, ortopedveckan samt en nationell suicidpreventiv konferens som kommer att äga rum senare under året.

Finns det något ur undersökningen ni kan ta med er för att förbättra verksamheten?

– För oss är det avgörande att vara aktiva och sälja in ännu flera konferenser, det är alltid vårt mål. Dels långsiktiga bokningar men också vad man kan fylla på med kort varsel, volymen är avgörande för oss, avslutar Liselotte Andersson.

011-200 472