Konsten att leka och lirka med svenskan

Kristian Strimark Àr rektor pÄ HÀllestads och Grytgöls skolor sedan snart tre Är tillbaka.

Kristian Strimark Àr rektor pÄ HÀllestads och Grytgöls skolor sedan snart tre Är tillbaka.

Foto: Widar Andersson

Krönika2021-02-19 12:00
Det hĂ€r Ă€r en krönika. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

KvĂ€llen innan Kristian Strimark skulle börja pĂ„ GrundskolelĂ€rarprogrammet i Örebro bestĂ€mde han sig för att ta itu med sin blyghet. Han skulle gĂ„ fram till var och en av de nya studiekamraterna och lĂ€rarna pĂ„ utbildningen, handhĂ€lsa, titta personen i ögonen, le och sĂ€ga ”Hej jag heter Kristian med K, trevligt att trĂ€ffas.” SĂ„ blev det ocksĂ„. Som en bonus visade det sig att den första han skakade hand med skulle senare gifta sig med honom och ta med honom till FinspĂ„ng. Eller i vart fall till SvĂ€rtinge dĂ€r de bor.

En solig och kall förmiddag tidigare i februari parkerade jag vid skolan i HĂ€llestad. Det var rast. Ett stort gĂ€ng flickor och pojkar spelade fotboll, nĂ„gra spelade basket och mĂ„nga sprang bara runt och jagade varandra under skratt och skrik. PĂ„ innergĂ„rden mötte Kristian Strimark mig. Sedan snart tre Ă„r tillbaka Ă€r han rektor för skolorna i HĂ€llestad och Grytgöl. Vi gick in i hans lilla rum för att tala om livet, om pedagogik, och om lĂ€rmiljöer.

– NĂ€r jag gick lĂ€rarutbildningen sĂ„ var ”undervisningsskicklighet” borttaget ur utbildningsplanen. Vilket förvĂ„nar mig. LĂ€raryrket Ă€r ju undervisning. Kan du inte undervisa sĂ„ kan du inte arbeta som lĂ€rare, sa Kristian till mig dĂ€r han satt med ryggen mot den synundersökningstavla som skolsköterskan anvĂ€nder nĂ€r hon Ă€r i rummet. 

– Vi har 65 elever hĂ€r i HĂ€llestad och 55 elever i Grytgöl. BĂ„da skolorna förvĂ€ntas att vĂ€xa i elevantal. SĂ„ lokalerna kan nog komma att behöva utökas, berĂ€ttade Kristian Strimark.

Han bestÀmde sig för att bli lÀrare redan vid sju Ärs Älder. Hans mamma var lÀrare, hans morfar hoppade in som extralÀrare pÄ den skola dÀr han arbetade som vaktmÀstare och hans storebror Àr lÀrare. Som tidigare sagts sÄ gifte sig Kristian Àven med en lÀrare och fick pÄ köpet Àven en svÀrmor som var lÀrare.

Kristian kom dock inte frÄn ett arbete som lÀrare nÀr han började som rektor i HÀllestad och Grytgöl.

– Jag arbetade ett par Ă„r som arbetsledare pĂ„ en avdelning pĂ„ Bauhaus i Norrköping.  NĂ€r jag hade ett uppdrag som förstelĂ€rare i Gusum i Valdemarsviks kommun drabbades jag av borrelia. LĂ€karen ansĂ„g att det var ett för pĂ„frestande arbete med tanke pĂ„ den lĂ„nga behandlingen med antibiotika. SĂ„ jag bytta bana. Eftersom jag tidigare arbetat pĂ„ Gustaf Adolfsskolans orkesterklass i Norrköping sĂ„ var jag bekant med mycket skolfolk och nĂ€r de kom till Bauhaus sĂ„ fick jag frĂ„gor om att komma och jobba pĂ„ olika skolor. En dag nĂ€r jag var helt frisk och Ă„terstĂ€lld sĂ„ fick jag tips om det hĂ€r rektorsjobbet i HĂ€llestad/Grytgöl. Och pĂ„ den vĂ€gen Ă€r det, berĂ€ttade Kristian Strimark. 

HĂ€llestad Ă€r ingen obruten mark för familjen. Hustruns morfar Olle ThorĂ©n föddes i BorggĂ„rd 1915 och var en stor och omtyckt profil pĂ„ fotbolls- och tennisplanerna och som sĂ„ngare och underhĂ„llare. Olle ThorĂ©n avled under dramatiska omstĂ€ndigheter dagen före Lucia 1981 i HĂ€llestads kyrka mitt under sin medverkan i adventskörens framtrĂ€dande. 

Kristian Strimark utstrĂ„lar simultant en stark vilja och en gedigen ödmjukhet i sitt rektorsuppdrag. Vilken nog Ă€r den ultimata blandningen för att lyckas med ett svĂ„rt arbete. Han visar mig filmen ”Tusenkronorsloppet” som Stiftelsen AllmĂ€nna Barnhuset har gjort. En fantastisk liten film som sĂ€tter skolans uppdrag att ge alla barn likvĂ€rdiga möjligheter i blixtbelysning. 

Kristian Strimark talade om sin ambition att hela skolan ska vara en aktiv lÀrmiljö dÀr var en av eleverna ska kunna bli sedd, ledd och stimulerad utan att för mycket speciallösningar mÄste till.

– Det Ă€r till exempel viktigt att ”sĂ€kra rasterna” sĂ„ att de inte skapar ensamhet, utstötning och/eller andra konflikter. DĂ€r har vi kommit ganska lĂ„ngt genom stora insatser frĂ„n lĂ€rarnas sida. Vinsten Ă€r att undervisningen kan komma igĂ„ng direkt efter rasten, sa Kristian Strimark.

Han skulle vilja ha mer tid för ”pedagogiska reflektioner” tillsammans med medarbetarna, men kĂ€nner samtidigt bra stöd och tydliga förvĂ€ntningar frĂ„n kommunens centrala barn- och elevhĂ€lsa. 

Svenska sprĂ„ket ligger honom extra varmt om hjĂ€rtat. HĂ€r finns mycket likvĂ€rdighet att vinna. 

– DĂ„ talar jag om svenska i alla Ă€mnen och om förmĂ„gan att leka och lirka med ordens olika betydelser och meningar. Jag har mĂ€rkt att barnen i Grytgöl som ofta har gĂ„tt hos dagbarnvĂ„rdarna som smĂ„ har lĂ€st mycket sagor och haft mycket sprĂ„k med sig in i skolan. Det har de fördelar av under alla stadier framĂ„t och det hjĂ€lper dem att bli bra samhĂ€llsmedborgare. Och det Ă€r vĂ€l det som allt handlar om egentligen, funderade Kristian Strimark. 

Karta: HÀllestads skola HÀllestads rektorsomrÄde